Att vara högkänslig innebär att vi känner stress mer intensivt och reagerar på det annorlunda än andra människor. Medan en inte-så-känslig person kanske kan reagera med skratt åt snäva tidsfrister, trafikstockningar och en läckande tvättmaskin kommer den högkänsliga personen att få svårt att klara av en av dessa händelser. Lägg till alla tre på samma dag och det kommer att bli överväldigande. Lägg till känslomässig stress i blandningen, från svåra relationer till exempel, och resultatet är ofta mer än vi kan hantera.

Högkänsliga människor absorberar mer miljöinformation än andra människor, på både gott och ont. Att absorbera information är tröttsamt. Det är en i stort sett omedveten process som kräver mycket energi. Och när det blir för mycket av det, som ständigt buller, massor av människor och fulltecknade scheman blir vi överväldigade. Det är detta tillstånd av överväldigande som tynger ner oss.

Alltför ofta rör vi oss så snabbt och försöker så hårt att möta allas krav att vi inte inser att vi är stressade eller att vi har tagit på oss för mycket. Om du någonsin har känt att du simmar med huvudet knappt över vattenytan så är du nog stressad. Ändå fortsätter de flesta av oss att simma.

Vad hjärnan inte tar hand om kommer kroppen att få ta itu med. Högkänsliga människor absorberar inte bara information, utan också känslor och energi. Att arbeta eller bo med arga eller negativa människor betyder till exempel att du absorberar deras negativa känslor. Och även positiva upplevelser, som att gå på semester eller att gifta sig kan skapa mycket stress också, helt enkelt på grund av spänningen.

Oavsett om du är medveten om att du är stressad eller inte så vet din kropp det eftersom den hela tiden tar emot sensorisk information och emotionell energi. Men för mycket av allt kan vara dåligt för dig. På samma sätt som att mycket socker så småningom kan leda till diabetes kommer för mycket stimulans att göra en mycket känslig person sjuk. HSP-personer är mottagliga inte bara för förkylning och influensa när det blir för mycket, utan ofta också till andra ovanliga fysiska reaktioner på stress som nässelfeber, utslag och andra hudåkommor, huvudvärk, håravfall, irritabelt tarmsyndrom eller ångeststörningar.

Dessa symptom är dock tecken på att något är i obalans. Lyssna på vad din kropp försöker berätta för dig. Den vet när du är överbelastad med för mycket att göra, inte få tillräckligt med sömn eller vistas i giftiga relationer även om du själv inte märker det.

Som HSPs måste vi ta hand om oss själva och försöka undvika att bli överstimulerade. Undvik negativitet så mycket du kan och försök att hitta en balans. En hektisk dag på jobbet är ofta oundviklig, men försök att gå en promenad till lunch eller lyssna på avkopplande musik för att bli centrerad igen. Motion är en utmärkt stressavlastare och nyckeln är att göra något du tycker om. Det kan vara simning, löpning, tennis eller yoga. HSP-personer är också ofta mycket kreativa människor och att få utlopp för sin kreativitet ger en hälsosam frisättning för alla känslor du har absorberat. Det behöver inte vara ”stor konst”. Det är processen att uttrycka sig själv som är viktigt.

Det är viktigt att erkänna att du som en högkänslig person har andra behov än andra människor. Du behöver mer sömn, mer lugn tid, mer kreativ tid och mer tid i naturen. Ta den tiden, gör vad du behöver göra för att känna dig avslappnad och laddad och både ditt sinne och din kropp kommer att tacka dig.