Det är ofta en missuppfattning att högkänsliga människor har låg självkänsla som om det vore samma sak. Men högkänslighet orsakar inte låg självkänsla och högkänsliga människor är inte födda känna sig osäkra. Många HSP-personer är glada, självsäkra personer som lyckats använda sina känsliga egenskaper till sin fördel. Men det finns också HSP-personer som kämpar med hur de känner sig själva, inte som en följd av deras höga känslighet men som en konsekvens av att bo i en mindre känslig värld.

Att känna sig bra när alla säger att det är något som är fel med dig är inte lätt. Det börjar ofta tidigt i livet. Du får höra att du är en lipsill, blir kritiserad för att vara för känslig, pressas in i hårdhet och bedöms vara för kräsen. Lägg till den skrämmande listan av personer som uppmanar dig att vara mer som andra för ditt eget bästa; dina vänner, familj och lärare, det är inte konstigt att en mycket känslig persons självkänsla börjar likna schweizisk ost.

Att utveckla ett starkt och hälsosamt självförtroende kräver små, medvetna steg varje dag, bort från vad som gör ont och mot en självkänsla som känns bra och rätt. Så här tar du de första stegen framåt:

1) Bli självmedveten – Ta reda på om du faktiskt är en mycket känslig person och om du är det: fira sedan! Du är en unik person med speciella gåvor. Glöm allt du har fått veta om hur svår du är eller varför du måste ändra på dig.

2) Ta hand om dig själv – Om stora grupper av människor får dig att känna dig spänd bör du undvika dem. Om du tillbringar tid med djur och det får dig att slappna av, ta dig tid att vara nära dem. Erkänn att du är en delikat orkidé bland maskrosorna och om du inte prioriterar dina behov kommer ingen annan att göra det. Att bli överväldigad av för mycket sensorisk stimulans eller känslor kan också bryta ner din energi och få dig att känna dig trött och deprimerad. HSP-personer behöver massor av vila och stillhet för att återhämta sig från sensorisk stress.

3) Arbeta med vad du har – Nu när du vet att du har speciella gåvor, fokusera på dina unika talanger. Med andra ord gör vad som gör dig lycklig även om din idé om vad som är roligt inte är detsamma som någon annans. Höhkänsliga människor är ofta kreativa människor också, så använd all den energi du har absorberat och kanalisera den till något kreativt. Skriv, måla, rita, laga, skulptera, komponera, plantera, spela och lek.

Att vara en högkänslig person gör livet utmanande men det låter dig också se skönhet i världen som andra inte kan se. När du lever ditt liv på ett sätt som är rätt för dig och fokuserar på dina egna unika gåvor börjar de kritiska rösterna blekna.